ESEF

ESEF 2018 richt zich op vraagkant

Jaarbeurs Utrecht richt zich voor ESEF 2018 meer op de behoefte uit de markt dan voorgaande jaren, vertelt Floris de Zwart, brandmanager Maakindustrie. "Wij doen dit samen met verschillende brancheverenigingen, waaronder NRK. Van oudsher zijn beurzen erg aanbod gefocust. We gaan ons nu voor het vormgeven van de inhoud meer richten op de vraagkant. De bezoeker speelt hierbij een belangrijke rol."

De eerste stap was het bepalen van de doelgroep. "Er zijn in totaal zeven persona's gedefinieerd, legt De Zwart uit. "Dat zijn de directeur-grootaandeelhouders, productie-managers, engineers, productontwikkeling, inkoop en logistiek, de vakman en productie, en studenten van roc en hbo. Deze hoofddoelgroepen vormen gezamenlijk de maakindustrie."

Informatiebehoefte

Vervolgens is gekeken naar de informatiebehoefte. "Kunststof en rubber zijn altijd een beetje ondervertegenwoordigd. Wij zien nu dat er bij de bezoeker zeker behoefte aan is. Daarom gaan we dit event horizontaal positioneren. Mensen zijn vooral op zoek naar ketensamenwerking, totaaloplossingen en mark technologische ontwikkelingen. En wat ook opvalt - en dat sluit heel mooi aan op een van de pijlers van NRK - is dat bezoekers heel erg bezig zijn met het thema circulaire economie. Daarom is het interessant om de verschillende bewerkingen, technieken en materialen te promoten. Hierbij zijn beleving, interactie en onderlinge verbinding tussen mensen heel belangrijk".

In de ogen kijken

Volgens het onderzoek beschouwt 77% van de bezoekers op directieniveau de ESEF als een zeer belangrijke informatiebron. De Zwart: "Datzelfde geldt voor mensen uit de branche zelf. Het allerbelangrijkste in zaken is, dat je elkaar kunt vertrouwen. Je kunt je online natuurlijk perfect oriënteren, maar je kunt producten niet voelen of goed bekijken. Als het daadwerklijk om zakelijke contracten gaat, willen mensen elkaar toch in de ogen kijken. Een beurs is daar bij uitstek een ideaal platfom voor. We gaan dit onder meer doen met lunch- en ontbijtsessies, een sector Kunststof en Rubber waarbij NRK een consultancy rol krijgt, een lezingenprogramma en de Maakindustrie Award op 7 maart."

Binnen- en buitenland

ESEF is al jaren onbetwist het belangrijkste event voor de leden van de branches om zich te presenteren aan binnen- en buitenlandse inkopers, weet De Zwart. "Daarom werken we intensief samen met de grootste inkoperskoepel van Nederland: NEVI. Deze editie leggen we met name extra focus op het gebied van zakendoen met Duitsland." ESEF 2018 vindt plaats van 20 t/m 23 maart 2018.

Bron: NRK